субота, 6 грудня 2014 р.

Урок розвитку мовлення у 6 класі. Переказ

Докладний переказ тексту художнього стилю розповідного характеру з елементами опису приміщення

Методична мета: використання прийомів інтерактивного навчання (Мозковий штурм,Асоціативний кущта взаємооцінювання) з метою корекції загальномовних умінь та навичок учнів

Мета: удосконалювати мовленнєві мислительні вміння учнів усвідомлювати тему, мету тексту, тип і стиль мовлення прочитаного. Розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний змістовий аналіз художнього тексту розповідного характеру з елементами опису приміщення. Розвивати уміння докладно відтворювати текст, використовуючи авторські засоби. Виховувати толерантність, коректність в оцінюванні однокласників

Урок розвитку зв'язного мовлення для 6 класу
Додатковий матеріал: роздрукований текст для кожного учня, таблиці для оцінювання на кожного учня (додатки)

Хід уроку:
1.                 організаційний момент: у кожного на парті аркуш із текстом (додаток 1) і таблиця оцінювання (додаток 2).
2.                 Мотивація: чому важливо переказувати текст? Тому що дуже часто, знайомлячись з новим матеріалом, ми не можемо його відтворити, бо не зрозуміли, не змогли виділити головне. Часто не виходить довести власну точку зору; не вміємо запам'ятати новий текст. Через це ми не можемо отримати гарні знання та результати не лише з рідної мови, а й з інших предметів (історія, математика, світова література тощо).
 Мова — це інструмент для опанування інших предметів, тому наш урок буде корисним для роботи з іншими предметами, адже ми розвиваємо наше мовлення. А також ми будемо вчитися виступати перед аудиторією, бо це знадобиться нам не лише в майбутньому, а й зараз.
3.                 Повідомлення теми, мети уроку, що необхідно записати в зошит.
4.                 Актуалізація:  переказ, з якими ми будемо працювати, створено в художньому стилі, тож давайте пригадаємо, які особливості має цей стиль. А допоможе нам вправа уже вам відома “Асоціативний кущ”(  посередині художній стиль, а навколо стрілки   ). Головне, що необхідно зазначити — образність.
5.                 Робота з текстом: а тепер давайте прослухаємо текст, а кому зручно можна слідкувати за друкованим матеріалом. Читання тексту.
   Далі діти визначають тему та мету твору, наприклад,  тема — розповідь про Данила та Кузьку, а мета — ознайомити з лісовою сторожкою.
Потім всі разом визначають роль опису приміщення у творі, для чого він поданий у тексті.
Молодці! Ми ознайомилися з  текстом, тепер визначаємо слова, що стали важкими для розуміння. Отже, ми знаємо, що твір, окрім теми, має мікротеми, за допомогою яких можна скласти, що (учні відповідають) — план. Правильно. По центру   зошита слово план, після нього “:” не ставиться, з нового рядка цифра з крапкою після неї. Усі разом складаємо план. Наприклад:
1. Данило збирається до своєї сторожки;
2. Данило вирушає в дорогу;
3. сторожка;
4. у сторожці;
5. початок нового життя.
Добре! Переходимо безпосередньо до переказу.  Учні читають ще раз твір і за допомогою плану переказують. Необхідно вказати, що під час переказу  слухачі уважно слідкують за твором, щоб заповнити таблицю оцінювання (роз'яснити роботу з таблицею). А відповідаючий дотримується вимог: розкрити тему, мету, передати особливості стилю тощо.
6.                 Оцінювання: скоригувати текст, похвалити, вказати на недоліки, але без виставлення певного балу.
7.                 Рефлексія: чи отримали ви корисні знання? Чи зможете зробити подібну роботу на інших предметах?
8.                 Домашнє завдання: якщо це перший урок із спарених, то завдання пропонується дати на 2 уроці, а якщо ні, то завдання необхідно надати з урахуванням наступної теми або помилок, зроблених на уроці.


Учитель української мови та літератури Корейшо А.Д.

                                                   


Додаток 2 .
Усний докладний переказ  художнього тексту розповідного характеру з елементами опису приміщення

Лісова сторожка

Як одспіває хурделицями зима, і сонечко вгріє землю та води, збирається Данило Коряк до лісу, до своєї сторожки.
Збирається Данило довго, бо треба йому взяти з собою чимало всякого начиння. А зібравшись, вирушає в дорогу, кликнувши за собою малого, проте бідового песика Кузьку.
За зиму сторожка — хатка об об однім віконці й під соломою — постаріла, дужче вгрузла в землю, стоїть під самісінькою горою серед грушевого та черемхового цвіту, як вулик. Кузька оббігає її кругом, шкребеться лапами в низьке віконце, що немовби вицвіло за зиму, тоді кидається під поріжок до свого кубла. Але там вогко, сіно пахне цвіллю, дощки — грибком і трухлявиною. Незатишно.
Тим часом підходить Данило, скидає з плечей лантух на лямках з мотузка, знімає і ставить під стіну сторожки рушницю, одмикає двері...
У сторожці сутінь та вистояний за зиму холод, що причаївся тут ще з осені. Кузька хутко обнишпорює темні покутки й натрапляє на своїх давніх знайомих: залізні граблі, лопату, сапу, ящичок з цвяхами, що пахнуть іржею, старий розплесканий молоток та коритчатка з насінням, від яких сходить дух берези, дубка й сосни.
Данило виносить на сонце стару ковдру, щоб теплий вітерець вивіяв з неї холод.
Так починається лісове життя Данила та Кузьки...
( Григір Тютюнник)



Лантух — великий мішок із грубої тканини.
 Оцінювання (додаток 2)
Прізвище, ім'я учня, учениці
1. власна оцінка, прізвище
2. оцінка вчителя
Ви брали активну участь у роботі групи
Ви вносили вдалі пропозиції, які врахувала група
Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалась іншим
Ви вдало узагальнювали думки інших
Ви доповідали класу про результати групової роботи
Ви співпрацювали з іншими
Загальний результат
1.







2.









Немає коментарів:

Дописати коментар