понеділок, 8 грудня 2014 р.

Вплив засобів  акторської майстерності
на розвиток духовного потенціалу учнів (теорія)
   Мистецтво з його чи не наймогутнішою силою емоційного впливу на свідомість і підсвідомість людини має розглядатися не тільки як джерело художнього виховання, формування емоційно-естетичної культури, що є надзвичайно важливим, а також і як універсальний механізм розвитку її творчих здібностей та духовного потенціалу.
         Творчість дітей, як зазначає Л.Виготський, визначається, насамперед, оригінальністю прийомів і організацією діяльності. Головне в дитячій творчості – це усвідомлення дитиною себе як активного перетворюючого начала, що реалізує в процесі цього перетворення свою особистість і свої окремі здібності, знання та вміння. Творчість дітей визначається не в об’єктивно новому кінцевому продукті, а в самостійному створенні дитиною системи власних взаємовідносин зі світом, у перетворенні навколишнього середовища і себе в цьому середовищі.Тому зараз все більше уваги приділяється питанням творчого розвитку дітей, де головним завданням виступає розвиток їх творчих здібностей та духовного потенціалу засобами мистецтва, зокрема театрального.
        Театр — вид мистецтва, засобом виразності якого є сценічне дійство, що виникає у процесі гри актора перед публікою. Театр — мистецтво майже вічне.
Звичайно, сприймання мистецтва у кожного індивідуальне. Ми бачимо і знаходимо у театрі щось своє, те, що відповідає нашим духовним потребам. Театр зберігав і зберігає нашу духовність, національну гідність, стверджуючи добро, красу і любов.
        Серцем кожного театру є актори, тому розвиток духовного потенціалу засобами акторської майстерності є дуже важливим і актуальним у роботі з учнями. Уміння відтворити власні емоції, показати почуття невідомого героя, перевтілитись в іншу особу або неживий предмет, доторкнутись душі глядачів, торкнувши найпотаємніші струни душі — це цікаво, необхідно та доречно. Також участь дітей у роботі театрального гуртка допомагає розвинути не лише існуючі таланти, а й розвинути приховані; допоможе адаптуватися учням до великої аудиторії та приховати власне хвилювання; надасть можливість розкрити свою особистість з іншого боку, розвинути свій духовний потенціал та потенціал глядачів.
             Працюючи перший рік з нововведенням позаурочної програми, а саме театральним гуртком "Арвірія", перш за все за мету було поставлено засобами акторської майстерності розвинути не лише творчі здібності дитини, а її внутрішній, духовний потенціал, розкрити уміння співпереживати іншим персонажам, уміння втілитися духовно в іншу людину, та впливати на глядачів, викликаючи, катарсичну активність, що більшою мірою вдалося.
            Заняття на розвиток акторської майстерності за допомогою етюдів досить сильно вплинуло на розвиток духовних відчуттів учасників заняття. Даний вид діяльності був настільки вдалим і цікавим, що приєднав до себе, окрім членів гуртку, сторонніх спостерігачів, які захотіли виявити власні здібності, почуття, відчуття прекрасного.
             Найбільш вдалим етюдом, що вплинув на духовну свідомість, був "Відчуй себе режисером". Дітям було запропоновано створити виставу за рядочками з дитячого вірша. Учням вдалося не лише повністю перевтілитись у живі та неживі істоти, а й передати настрій твору та додати власну імпровізацію, що свідчить про неабияке духовне ставлення до відтворюваної роботи.
             Чому саме етюди? Бо етюди — у сучасній театральній педагогіці — вправа, яка служить для розвитку та вдосконалення акторської техніки на основі духовного відображення миттєвостей життя і яка складається з різних сценічних дій, імпровізованих чи заздалегідь розроблених викладачем. За їхньою допомогою легко розвивати акторську майстерність, пам'ять, логічність мислення, комунікативність, толерантність, уміння імпровізувати, удосконалювати знання театральних особливостей, які впливатимуть на розвиток духовності дитини.
           У подальшій роботі використання етюдів та  їх елементів надало можливість виявити катарсичну активність учасників гурту "Арвірія" та учнів 6, 9 та 11 класів на уроках української літератури.
               За час існування гуртка для учнів молодшої школи, адже вони найбільше піддаються впливу мистецтва, було проведено декілька заходів.
            Перший і найочікуваніший - це поздоровлення зі святом Святого Миколая. У привітання взяли участь учні старшої школи, а саме 9 класу. При самій підготовці діти не переставали додавати власних пропозицій щодо яскравого привітання маленьких колегіантів, що свідчить про високий духовний потенціал цих дітей. Учасники гуртка не соромилися виказувати власні враження, емоції, почуття, що втілилося у прекрасне привітання маленьких дітей. Після виконаної роботи дев'ятикласники виявили бажання поздоровити зі святом своїх однокласників та учнів 5 - 6 класів, що свідчить про неабияку духовну наповненість учасників колективу.  Але саме реакція маленьких колегіантів на привітання була показником тієї катарсичної активності, яку передбачав даний захід. Окрім оплесків, посмішок та навіть невеликих сліз від прощання зі Святим Миколаєм молодші школярі наділили групу старшокласників добрими словами та словами захоплення і запрошення на наступний рік.
            Перед святом Перемоги учасники театрального гурту виявили бажання знову завітати до молодших школярів, щоб розповісти про війну та нагадати про безсмертний подвиг наших пращурів. діти самостійно підібрали інформацію та запропонували невеличку анкету питань про ті часи для малюків. Задоволеними залишилися обидві сторони, адже старшокласники досить вдало та натхненно розказали про минувщину, не забувши нагадати про безсмертий подвиг Новомосковців-підлітків, а діти залишилися задоволеними новою виставою та цікаво проведеним часом, що позитивно вплинуло на переосмислення ставлення молодших  школярів до ветеранів.
                Результатом річної роботи гуртка стала інсценізація уривка з поеми "Катерина" Тараса Григоровича Шевченка. Робота над створенням вистави велася впродовж багатьох місяців. За цей час діти не лише навчилися перевтілюватися в головних героїв, а й відчули духовне бачення проблеми нерівної любові, сирітства, непорозуміння між дітьми та батьками, а також навчилися передавати страхіття ситуації вигнання дитини з дому та прощання з життям.
            Виступаючи перед аудиторією "акторам" вдалося настільки глибоко передати проблемні ситуації, що глядачі не стримували сліз, а це є найбільшим виявом акторської майстерності, тобто викликання катарсису.
            Діти виступали не  лише перед шкільною аудиторією та однокласниками, результатом стали призове місце на міських змаганнях, присвячених річниці великого Кобзаря, та призове місце на міському конкурсі дитячої творчості. Особливими словами пошани була наділена Приходько Ю., яка грала роль Катерини та Беннер А., якому вдалося неперевершено передати образ "москаля" Івана.
       Отже, з впевненістю можна сказати, що засоби акторської майстерності впливають не лише на розвиток дитячої особистості та творчих здібностей, а й беззаперечно, це той інструмент, який допомагає розвивати духовність кожної дитини. Уміння розуміти іншого, перевтілитись у іншу особу, набувши її рис, відчути біль або радість героїв можуть лише духовні діти, які відчувають Всесвіт навколо. А уміння донести до оточуючих не лише власні відчуття, а показати відчуття інших і викликати відчуття у відповідь - це велика майстерність високодуховної людини.
                                                                          З досвіду роботи театрального гуртка    "Арвірія". Керівник Корейшо А.Д.,    
учитель української мови та літератури

           

Немає коментарів:

Дописати коментар